طراحي زيباي مطب دندانپزشكي و تاثير آن در آرامش بيمار

۵۵ بازديد

 

طراحي زيباي مطب دندانپزشكي و تاثير آن در آرامش بيمار، موضوعي است كه امروز تيم تحريريه “شركت مبلمان اداري يكتا” به آن پرداخته است و مواردي را در اين زمينه با شما دوستان گرامي به اشتراك ميگذارد. با ما همراه باشيد.

مطب يا كلينيك مكاني است كه شما اكثر وقت روزانه خود را در آن سپري مي كنيد. از اين رو لازم است تا با طراحي دكوراسيون اداري مطب و توجه به برخي نكات كه در ادامه به آن مي پردازيم محيطي را فراهم كنيد تا در ايجاد روحيه اي شاد براي خودتان و بيماران مؤثر باشد.

همين امر موجب مي شود تا بيماران در اين روزها كه رقابت بين مطب ها وكلينيك هاي دندانپزشكي زياد است شما را انتخاب كنند. يادتان باشد زيباي دكوراسيون اداري هر محيطي به پيشرفت و ترقي آن مجموعه كمك شاياني مي كند.

 

 

 

بخش بندي فضاي مطب

قبل از آنكه شروع به طراحي دكوراسيون داخلي مطب كنيد لازم است تا مشخص شود از هر قسمت در مطب قرار است براي چه كاري استفاده شود. به عنوان مثال بخشي از فضاي مطب براي اتاق كار شما، بخشي براي نصب يونيت ها و بخشي نيز به عنوان اتاق انتظار و صندلي انتظار در نظر گرفته مي شود كه لازم است هريك از اين فضاها را متناسب با استفاده اي كه قرار است از آن بشود، طراحي كنيد. همچنين اگر مطب شما به شكل يك كلينيك است كه چند دندانپزشك همزمان در آن مشغول به كار هستند، بايد توجه ويژه اي به حفظ آرامش و پرهيز از شلوغي بشود.

به دليل رفت و آمد زياد بيماران در اين فضا و اينكه ممكن است روي هر يونيت عمل دندانپزشكي خاصي انجام شود، لازم است تا اين فضا به شكل مناسبي از يكديگر جدا شوند.

 بيشتر بخوانيد : پارتيشن اداري مدرن و كاربرد هاي آن

 

جداسازي فضاي كار هر دندانپزشك

يكي ديگر از مواردي كه به حفظ آرامش شما در حين كار كمك مي كند اين است كه مساحت فضا را به نسبت تعداد دندانپزشكان در نظر بگيريد و براي نصب هر يونيت، نشستن وحركت دندان پزشك و دستيار او فضاي كافي را درنظر داشته باشيد كه ميتوانيد اين كار را به راحتي با استفاده از ابزار پارتيشن اداري انجام دهيد

علاوه بر اين اگر قرار است بخشي از مطب به كار دندانپزشكي اطفال اختصاص داده شود و يونيت خاصي براي اين كار نصب شود بايد توجه داشت كه اين بخش از ديگر بخش هاي مطب كه مربوط به بزرگسالان است مانند جراحي دندان يا كشيدن آن جدا شود تا كودكان با ديدن وسايل يا احيانا ترس و اضطراب بيماران دچار نگراني و وحشت نشوند.

 ساخت پارتيشن اداري و مراحل آن: بيشتر بخوانيد

ايجاد حس آرامش در يونيت دندان پزشكي

يونيت دندانپزشكي يكي از مهم ترين محل هاي مطب مي باشد زيرا بيمار تمام زمان درمان خود را روي آن مي گذراند بعلاوه تمام ترس و اضطراب خود را در اين محل تحمل مي كند. ديدن وسايلي چون توربين، ساكشن، چراغ، آنگل و… ممكن است براي كودكان وحتي بزرگسالاني كه براي اولين بار پا به مطب دندانپزشكي مي گذارند  ترسناك به نظر برسد، از اين رو بايد به نحوي طراحي و نصب شوند كه بيمار در آن احساس راحتي و آرامش كند. براي اينكار مي توانيد از موارد زير استفاده كنيد.

بيشتر بخوانيد : كارخانه مبلمان اداري

استفاده از نور و فضاي بيروني

شما مي توانيد يونيت را مقابل پنجره مطب خود قرار دهيد. اگر در طبقه همكف و مجاور حياط مستقر هستيد از پنجره هاي قدي استفاده كنيد و در باغچۀ روبروي آن انواع گل و گياهان سبز بكاريد. يا اگر در طبقاتي از ساختمان هستيد كه پنجره آن رو به درختان سرسبز باز مي شود ميتوانيد منظره اي با نشاط و آرامش بخش را به بيمارتان هديه دهيد.

 انتخاب ميز اداري و نكاتي درمورد آن: بيشتر بخوانيد

استفاده از تزئينات و دكوراسيون داخلي

حال اگر اتاقي كه قرار است يونيت در آن نصب شود پنجره اي نداشته باشد مي توانيد در مقابل صندلي بيمار از يك تابلو با تصاوير آرامش بخش استفاده كنيد. همچنين تحقيقات نشان داده است كه حركت آرام آب و ماهي هاي در آن مي تواند باعث كاهش اضطراب بيماران شود از اين رو با نصب يك آكواريوم روبروي يونيت بيمار به اين امر دست پيدا مي كنيد.پخش موسيقي آرام نيز در محيط مطب تاثير بسزايي در روحيه بيماران دارد.

گاهي نصب تلويزيون نيز ميتواند مفيد باشد زيرا پخش برنامه ها و تصاوير به خودي خود ذهن بيمار را از درد و ترس محيط به سمت ديگري منحرف مي كند.

حرفه اي دكوراسيون اداري خود را طراحي كنيد: بيشتر بخوانيد 

تقسيم بندي مطب

علاوه بر فضاي درماني كه شامل اتاق دندانپزشك، لابراتوار (كه مي توانيد آن را خارج از محدوده و در راهروي مطب طراحي كنيد كه البته برخي پزشكان ترجيح مي دهند از يك لابراتوار در سطح شهر استفاده كنند) و اتاق استريليزاسيون بايد به 3 بخش ديگر نيز توجه داشت كه فضاي كاملا مجزا از هم داشته باشند.

بخش اول اتاق انتظار مختص بيماران مراجعه كننده به مطب است كه محدوده سني آنها متفاوت است ولي كافي است تا فقط اتاق انتظار كودكان از بزرگسالان جدا شود.در طراحي دكوراسيون اتاق انتظار كودكان مي توانيد از وسايل اسباب بازي و تصاوير شخصيت هاي كارتوني كه كودكان به آن علاقه دارند  به شكل پوستر بر روي ديوار استفاده كنيد.در اين فضا كودكان با همسالان خود روبرو مي شوند و با بازي و گذراندن وقت با يكديگر راحت تر با ترس و نگراني خود كنار مي آيند. البته بهتر است كه سرويس بهداشتي مجزا براي كودكان و بزرگسالان در نظر گرفته شود

بيشتر بخوانيد : صندلي انتظار

بخش دوم پذيرش است. براي منشي مطب كه مسئوليت پذيرش بيماران و بايگاني پرونده ها را بر عهده دارد نيز بايد فضاي مناسبي در نظر گرفته شود. شما ميتوانيد با قرار دادن يك ميز اداري، مناسبِ آن فضا كه به ميز منشي يا كانتر پذيرش معروف است ، به علاوه نصب قفسه وكمد اداري براي پروندۀ بيماران محيط كاري مناسبي براي او فراهم كنيد. قسمت پذيرش بايد به گونه ايي باشد كه محل قرارگيري كاركنان و مراجعين از هم جدا شود و در عين حال مراجعه كنندگان بتوانند در حالت ايستاده، نشسته (مخصوص افراد ناتوان و كم توان جسمي) با كاركنان مطب صحبت و فرمهاي لازم  را پر كنند

بيشتر بخوانيد : كانتر پذيرش يا ميز منشي مناسب

بخش آخر از فضاي مطب شما مخصوص امور پشتيباني است كه شامل سرويس بهداشت كاركنان و تعويض لباس، آشپزخانه اي كوچك براي كاركنان و انبار مواد و وسايل خواهد شد.بهتر است بكوشيد تا براي جلوگيري از عفونت، امكاني را فراهم كنيد تا شستشوي روپوش ها در همان محل انجام گيرد وكاركنام مجبور نشوند براي شستشوي لباس، آنها را از محيط درماني خارج كنند.

 

 

فضاسازي با رنگ و نور

رنگ، نور و آب 3 ابزاري هستند كه  مي توانيد با استفاده از آن در ايجاد محيطي شفاف و زنده در مطب دست بيابيد. شما بايد در درجه اول به  علايق خود رجوع كنيد كه به چه رنگ هايي علاقه مند هستيد؟ آيا دوست داريد از رنگهاي روشن و ملايم براي ديوارها و يونيت استفاده كنيد يا از رنگ هاي انرژي بخشي كه باعث تزريق روحيه و شادي در شما و بيماران تان مي شود. بدون ترديد استفاده از رنگ هاي شاد و سرزنده  براي طراحي اتاق انتظار كودك گزينه بسيار مناسبي است. در انتخاب رنگ بندي مطبتان بايد به هماهنگي رنگ ها با يكديگر دقت داشته باشيد. استفاده از رنگ مناسب مي تواند در اندازه فضا تغيير ايجاد كند.

بيشتر بخوانيد : دكوراسيون اداري

استفاده از رنگ مناسب

مثلا استفاده از رنگ هاي روشن مانند آبي ملايم يا كرم موجب مي شود كه فضاي مطب وسيع تر به نظر آيد. بنابراين اگر مطب شما داراي فضاي كوچكي است كه ممكن است دلگير به نظر برسد، مي توانيد از اين رنگ هاي روشن براي ديوارها استفاده كنيد. همچنين استفاده از آيينه نيز ميتواند به بـزرگتر جـلوه دادن مطب كمك كند. علاوه بر اين رنگهاي ملايم مي توانند در تقويت آرامش دروني بيماراننقش مهمي داشته باشند.

بيشتر بخوانيد : دكوراسيون اداري فضاهاي كوچك

براي اتاق انتظار و اتاق درمان بهتر است كه از يك نوع رنگ استفاده كنيد. اين كار باعث مي شود تا بيمار قبل از ورود به اتاق درمان با آن آشنا شده باشد كه در كاهش استرس كمك فراواني مي كند. يا اينكه مي توانيد يك زمينه رنگ براي هر دو اتاق درمان و انتظار استفاده كنيد و فقط درجه روشنايي و تيرگي آن را تغيير دهيد.

به هيچ عنوان از نور تمام سفيد يا زرد استفاده نكنيد بلكه با تركيب اين دو رنگ با نصب لامپ هاي مناسب، نوري شبيه به روز به وجود آوريد. در اين شرايط انتخاب رنگ براي انواع كامپوزيت ها و چيني ها آسان تر خواهد بود

رنگ و تاثيرات آن در روحيه

طبيعتا شما نمي توانيد دنياي پيرامون خود را بدون رنگ تصور كنيد. هر رنگ تاثير بخصوصي از نظر فيزيكي و روحي بر روي بيننده مي گذارد و باعث ميشود تا در مقابل آن واكنش متفاوتي داشته باشد . روانشناسي رنگها يك شاخه نظري نيست و تنها به بخش آكادميك محدود نمي شود، بلكه تاثير آن در زندگي روزمره عموم مردم نمايان است. همچنين روانشناسي رنگ ها در دنياي تجاري امروز اهميت ويژه اي دارد و ميتوانيم نتيجه بگيريم هرچيزي كه در اطراف خود مي بينيم به گونه اي با اين علم مرتبط است

معيار انتخاب رنگ مبلمان اداري : بيشتر بخوانيد 

چرخه رنگ

احساسات فردي يك شخص ميتواند با دگرگوني در حالت دروني،ويژگي هاي فردي وساير فاكتور هاي آماري تغيير كند.مثلا اگر كسي در حال غرق شدن در اعماق اقيانوس باشد به احتمال زياد آبي ديگر نمي تواند براي او به عنوان رنگي آرامشبخش به شمار رود.

روانشناسي رنگ ها فاكتور مهمي است كه مي تواند هم در فضاي داخلي و هم در فضاي خارجي مطب ها مورد استفاده قرار گيرد. به شكل ساده تر اگر قصد آرامش بيشتر در بيماران خود داريد يكي از بهترين كارهايي كه مي توانيد براي جذب بيماران بيشتري انجام دهيد رنگ كردن است.

و در آخر به اطلاع مي رسانيم شركت مبلمان اداري آدينا و شركت مبلمان اداري يكتا تنها “شركت مبلمان اداري در غرب تهران” مي باشد كه كار طراحي و دكوراسيون داخلي مطب را به صورت تخصصي و سفارشي براي شما مشتريان عزيز انجام مي دهد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.